Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 2)
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)

Arkiv: februari 2015

Jobba, träna, jobba, träna…

Inga kommentarer



Intensiva dagar i Lillehammer. Idag har vi lärt 60 pers fightkorreografi för ett kommande slag som spelas in på fredag och imorgon är det general rep. Sen så har även vi i stuntteamet tränat våra fighter som ska vara ca 45 sekunder långa. Det kommer bli då jäkla stort, hästar, fighter, folk på skidor och totalt mayham! 

Har även hunnit med Två pass på gymmet idag med Tim och Erik. 


Fight i snökaos

Inga kommentarer

Första arbetsdagen började med en 12 timmars dag ute i snöstorm! En väldigt rolig dag då jag har dött på väldigt många olika ställen som många olika karaktärer på många olika sätt samt fightas med svärd och sköld i ett stort slag.

Detta var första dagen. Det kom så mycket snö och det är väldigt mycket backar i Lillehammer så det hade under dagen blivit trafikkaos av hala vägar och många krockar!

Idag har vi tränat och haft mötet inför kommande saker under veckan och imorgon är ytligare en träningsdag.


Stunt i Lillehammer

Inga kommentarer

(null)

(null)

Nu ska jag sova efter en lång dag av resande, träning av fighter inför morgondagens bataljer och kostymprovning.

Jag är i Lillehammer och kommer vara här och jobba i 10 dagar på en norsk film. Det är riktigt kul då vi är ett stort stuntteam på 12 personer, de händer inte ofta!

Imorgon ska vi vara i smink och kostym kl 06 och filma ute hela dagen, veckan kommer bestå i massa olika fighter och slag då denna film utspelar sig på 1200-talet. Det blir många intensiva och roliga dagar!



Jordskott premiär

Inga kommentarer

(null)

Under förra året så jobbade jag väldigt mycket på en serie som heter Jordskott och ikväll har den premiär kl 21.00 på SVT.

På bilderna blir jag knuffad in i en hylla och den andra som stuntdubbel för Moa Gammel.


Intervju för nya numret av tidningen man

Inga kommentarer

(null)

Dagen började 06.30 med uppställning på Kampsportslabbet och första pt klienten. Under eftermiddagen var jag till Man redaktionen och träffade en del av teamet bakom tidningen och portalen Man, Bingo, Elin, Andreas och Viktoria. Jag blev intervjuad av Andreas om hur det är att arbeta med stunt, livet som pt och en hel del kampsports prat blev det också. Därefter drog vi till st eriksplan och fotade massor av olika volter till tidningen, jag hoppas det blir riktigt schyssta bilder!


Marklyft

Inga kommentarer

(null)

Träningen går riktigt bra och jag känner mig hela tiden starkare och kroppen svarar riktigt bra på hur jag tränar nu! Idag körde jag ett pass på Kampsportslabbet mellan mina pt kunder. Började med 10 reps x 5 set med marklyft på 135 kg, det är en av övningarna jag har hatkärlek till, samma med knäböj, man kan verkligen ta i och ta ut sig på ett grymt sätt!

Nu har jag tre pt klienter till!


Muscle ups

Inga kommentarer

Muscle Ups, en av de övningar folk kämpar i år med att lära sig, när man ser någon göra den så ser det inte särskilt komplicerat ut, en chins som övergår till en dips, men det är lite mer än bara det och jag kommer gå igenom hur du lär dig göra muscle ups i ringar.

Jag kommer dela upp den i några olika steg, basic övningar, förberedande övningar och slutligen själva utförandet av muscle upen.

Ringar är ett grymt redskap och styrkan gymnaster har är en av de bästa och mest användbara. En sak du ska börja med är att bemästra är instabiliteten i ringarna, i början är det inte de enklaste att hänga i dom. Träning med ringar är väldigt tungt och kräver koordination, kroppsspänning, styrka och tålamod.

Utförande av Muscle ups

Börja håll tag och häng dig i ringarna, komihåg att använda false grip. Starta med att göra din pull up/chins och sikta högt upp ungefär till bröstkorgen. Här tänker du ”dra sönder din tröja” och dra dig framåt och gör en övergång till en djup dipsposition, här sträcker du på armarna och kommer upp i en hängande position. Alla drag och framförallt övergången från chinsen till dipsen så va nära kroppen, där är du mycket starkare än om du är långt ut från kroppen.

(null)

Några viktiga detaljer

Greppet 
En till synes liten detalj men så viktig är greppet, det är inte bara att hålla tag i ringarna utan du måste ta ett så kallat ”false grip” som innebär att du hänger i handleden och inte bara håller i ringarna Utan detta grepp kommer det bli näst intill omöjligt att göra dom strikt.

(null)

Vinklar

Handlederna, när du hänger så är det viktigt att du hänger rakt ovanför handleden för att vara så stark och stabil som möjligt. Se bilden till vänster.

(null)

Bild till väster visar hur du ska hänga och bilden till höger visar ett vanligt fel.

 

Handled till armbåge, när du landar i dipspositionen är det viktigt att du landar med armbågen rakt ovanför handleden, samma anledning som tidigare, styrka och stabilitet.

(null)

Basic övningar

Enkla övningar att börja med för att bekanta sig med ringarna är tex armhävningar, dips med tårna i golvet som assistans, stuphängande och bara hänga. Sen bör träna på Chins/pull ups och dips, i ringar men också i räcke och dipsställning. Lär dig hänga och gör dig bekväm med ”false grip”.

Förberedande övningar

Muscle ups från golvet

Starta hängandes i false grip enligt bilden med en spänd kropp. Dra dig upp till bröstkorgen och ”dra sönder tröja” eller gör en crunch så du landar i dipspossition. Tryck dig upp till raka armar. Gör den långsamt ner.

(null)

Muscle ups med fötterna på bänk

Starta hängandes enligt bilden, kom ihåg false grip och häng rakt ner med en spänd kropp. Dra dig upp till bröstkorgen och ”dra sönder tröja” eller gör en crunch så du landar i dipspossition. Tryck dig upp till raka armar. Gör den långsamt ner. Ha raka ben genom hela övningen.

<br
(null)

Omvända muscle ups

Nu gör vi en ”negativ” muscle up. Starta hängandes gå nedåt långsamt kontrollerat nära ringarna avslutandes i false grip hängandes.

(null)

Hoppande muscle ups

Starta med ett hopp för att gör muscle upen. Anpassa hoppet efter hur nära du är att klara muscle upen.

(null)

Snabb sammanfattning.
– False grip
– Gör en pullup till bröstkorgen.
– Dra nära kroppen ”slit sönder tröjan
” och landa i en djup dips.
– Gör dipsen upp till hängande.


Viva la France

Inga kommentarer

(null)

Vi har bokat en resa till Paris i slutet på april! Vi kommer ha 4 dagar i ett förhoppningsvis vårigt Paris!

Jag har vart där en gång förut då spelade jag hockey och vi hade utbyte med ett lag från Reims men det är typ 12 år sen.