Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 2)
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)

8 orsaker till varför du ska äta broccoli

Daniel Rimfjäll

Många vet jag av egen erfarenhet struntar i att fylla upp sin tallrik med en massa sköna gröna grönskar. Detta är oerhört synd då vissa grönsaker är som små mirakelbärare när det kommer till hälsa och träningen.

En grönsak som jag personligen tycker är helt fantastisk både när det kommer till smak och mer funktionellt relaterade egenskaper är broccoli. För mig är detta Jay-Z i grönsaksvärlden och jag tänkte ge er åtta orsaker till varför ni bör hänga lite mer med denna snubben.

Håll i er, för nu kommer det gå undan:

1) Kan boosta DNA reparationen i dina celler.

2) Ångkokt broccoli kan bidra till minskad risk av hjärtinfarkt genom att mota bort cellskador.

3) Broccoli innehåller mer c-vitamin än apelsin per gram. C-vitamin är bra för ditt hår, din hud, dina tänder samt att mota bort infektioner och hålla dina röda blodkroppar friska.

4) Broccoli innehåller nästan lika mycket kalcium som mjölk. Kalcium hjälper ditt hjärta att slå regelbundet och bidrar till bättre sömn.

5) Broccoli är rikt på järn.

6) Broccoli innehåller mycket fiber som både mättar och håller din mag –  och tarmkanal i tjack.

7) Broccoli är en bra kaliumkälla. Kalium är viktigt för att bibehålla kroppens vätskebalans och hjälper nervsystemet att utföra sina funktioner.

8) Broccoli innehåller vitamin-k. Vitamin-k hjälper till vid koagulation av blod, bibehålla bendensiteten och utvecklingen av foster.

Broccoli är kort och gott något som vi bör få i oss mer av. Om broccoli inte redan finns i kosten så bör den introduceras snarast, och om man redan äter den så kan man med fördel äta mer.

Ta hand om er nu och ät er broccoli så hörs vi snart igen.