Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 2)
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)

Ät för din kroppstyp

Daniel Rimfjäll

Det finns nog ingen som har undgått att höra talas om någon av alla de dieter som idag figurer i våra sociala medier. Alla har vi nog befunnit oss på någon social tillställning där en diskussion kring 5:2 dieten, paleo, LCHF(low card high fat) eller något liknande förekommit.

Själv har jag ingenting emot dieter i sig så länge de baseras på bra och näringsrika livsmedel, används för rätt syfte och placeras i sammanhang där de hör hemma. Exempelvis så bör en person som tränar regelbundet och har muskeltillväxt som primärt mål inte äta som en person som vill gå ner i vikt och tappa i fettmassa.

Förutom alla kommersiella dieter så har vi inom fitness- och träningsbranschen vad vi brukar kalla för olika kroppstyper, eller rättare sagt somatyper.

Somatyper beskriver i huvudsak tre olika kroppstyper, mesomorfer, ektomorfer och endomorfer där särskiljande karrateristiska drag utmärker var och en av dem. Det man bör ha i åtanke är att man ofta är en blandning av dessa samt att ens ursprungliga kroppstyp kan ändras genom träning och kost. Det finns exempelvis inget som säger att man inte kan gå från att se ut som barbapappa till att liknas vid Arnold, aka bodybuilder, skådespelare och guvernör. Det kommer dock att krävas grymt mycket arbete, arbete i form av blod, svett, tårar och en helvetes massa pump i musklerna.

Vad har då dessa kroppstyper för karakteristiska drag och vad bör man ha i åtanke om man känner att man hamnar inom någon av dessa kategorier? Vi börjar med att gå igenom den kategori som jag tror de flesta vill hamna inom och avslutar med den minst attraktiva:

Mesomorfer

Mesomorfer är i regel naturligt muskulösa och atletiska(den moderna människans Arnold)). De har en naturlig fallenhet för att bygga muskler samtidigt som de håller sin fettprocent inom de lägre siffrorna. Mesomorfers kroppar har inga svårigheter att hantera kolhydrater så en balanserad kost med en jämn fördelning mellan kolhydrater, fett och proteiner är vad som brukar rekommenderas.

Ektomorfer

Ektomorfer är naturligt smala och taniga. De har en hög ämnesomsättning, svårt att lägga på sig i vikt både när det kommer till muskelmassa och fett samt har en fallenhet för uthållighetssporter. En kosthållning som är baserad på ett högre kolhydratsintag är vad som brukar rekommenderas samt ett välutformat styrkeprogram då målet ofta är att lägga på sig vikt i form av muskelmassa.

Endomorfer

Endomorfer är ofta breda och grövre där stora delar av fettansamlingen är centrerad kring mage och nedre delen av ryggen. De har en lägre ämnesomsättning och svårare att hantera kolhydrater. Målet för denna kategori är ofta att reducera fettmassa från kroppen och kosthållningen bör innefatta en lägre andel kolhydrater och en högre andel protein och fett.

Då detta absolut inte är hugget i sten så finns det trots allt många kroppsliga skillnader oss individer emellan, vilket gör att en kosthållning som passar för mig förmodligen inte är optimal för någon annan. Mitt tips är utgå både från kroppsform och träningsmål när man väljer kosthållning. Lyssna på kroppen för mer än oftast så säger den ifrån om det man stoppar i den inte stämmer överens med det den faktiskt kräver och vill ha.