Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 2)
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)

Mat – Vad det egentligen är, Del 2: Kolhydraten

Daniel Rimfjäll

I del ett fick ni bekanta er med den fantastiska makronutrienten protein. Här i del två är min tanke att vi ska vi dyka ner i kolhydratens mystiska värld. Häng med.

Kolhydraten är kanske en vara våra mest missuppfattade och missförstådda makronutrienter. Den har näst intill blivit anklagad för överviktsproblemen idag. Detta är dock inte så konstigt med tanke på den västerländska kosten som i princip är rent åt helvete när det kommer till livsmedel, näringsvärden och makronutrientuppdelning.

Kolhydrater förekommer i många former, vissa är bra för dig och andra inte. De som du bör undvika är de som är så pass bearbetade och nedbrutna att de knappt är igenkänningsbara. Detta betyder inte att vi bör dra alla kolhydrater över en kant och beskylla dem för alla världsproblem och vår rådande fettepidemi. Väljer vi rätt så är det en fantastisk makronutrient som bör intas i någon mängd och framförallt i samband med högintensivt arbete. Om du dock sitter på din ända hela dagarna är de mindre relevanta och behövs inte alls i samma utsträckning.

Kolhydrater består av sockermolekyler som din kropp bryter ner till bränsle, detta framförallt när kroppen får utså hårt arbete. Vanliga former av kolhydrater är socker, stärkelse och fiber.

För enkelhetens skull delar vi in kolhydrater i två grupper: simpla och komplexa.

Till simpla kolhydrater hör monosackarider och disackarider. Monosackarider består endast av en sockerart. Exempel på monosackarider är fruktos, galaktos och glukos. Disackarider består av två kemiskt länkade monosackarider och kommer i former så som laktos och sackaros.

Produkter som innehåller simpla kolhydrater är: bordsocker, vitt mjöl, honung, mjölk, yoghurt, godis, frukt och fruktjuice, kakor, kringlor, sylt, och allt annat roligt här i världen.

Komplexa kolhydrater består av kemiska strukturer som är uppbyggda av tre eller fler sockerarter. Dessa sockerarter är sammanlänkade och formar en kedja. Komplexa kolhydrater är ofta rika på fiber, mineraler och vitaminer. På grund av deras komplexitet så tar de lite längre tid att bryta ner och höjer inte blodsockret lika drastiskt som simpla kolhydrater.

Produkter som innehåller komplexa kolhydrater är: spenat, broccoli, yam, bönor, zucchini, linser, fullkornsvete med mera.

Som ni förstår så är kolhydrater så mycket mer än bara godis, pasta, läsk, kakor, tårtor, flygande rosa slott och regnbågar över sagoland. Det finns även de som innehåller en massa fiber, vitaminer och mineraler som vår kropp behöver för att fungera optimalt.

Glöm inte heller att när högintensivt arbete utförs så är kolhydraten den näringskälla som våra muskler föredrar. Utan den blir det svårare att prestera optimalt.

Personliga favoriter när det kommer till kolhydratskällor(om vi inte räknar med glass och kanelbullar) är vitt ris, rotfrukter och då framförallt potatis och sötpotatis samt fiberrika grönsaker så som broccoli och bladspenat.