Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 2)
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)

Arkiv: mars 2016






Träning

FAS 2

Inga kommentarer

Nu går vi in i träningsfas 2 och efter att Coach Johan lagt mycket fokus på distans under vintern så sker det nu lite ändringar i träningsupplägget.  Inget revolutionerande men att äntligen få öka tempot i löpningen lite kan kännas skönt när man tragglat mil efter mil i 5-fart. Dessutom så har ju utomhussäsongen för cyklingen nu sakta men säkert startat. I takt med vårens antågande blir det mer och mer cykelpass utomhus. Jag börjar sannerligen bli trött på blinkandet från elmätaren som jag under månader haft en meter framför näsan.

Jag har varit ute på en 9-milsrunda och det kändes helt ok för att vara första gången i år. Det gick inte så fort men å andra sidan, det är inte nu jag ska vara som bäst. Det finns ingen anledning att stressa utan strukturerat följa plan. Inomhus på trainern kör jag 4 minuter hårda intervaller med 1 minut vila och bara fokus på distans när jag kör ute. Dessa små, små steg kommer att ge resultat inom sinom tid. Målet är att vara på topp den 20 augusti 2016.

Simningen är det roligaste passet under veckan. Varje söndag längtar jag till måndag och att få träffa Trimate-gänget. Vi har så otroligt roligt ihop. Det skrattas mycket mellan de oftast hårda intervallerna. I måndags var det tufft och jag kände av träningsvärk i axlar och armar när jag vaknade på tisdagsmorgonen. Jag är inte lika tuffoch hård som Viktoria Johansson, världsmästaren från Mönsterås, som körde ett nytt simpass dagen därpå. Vi körde bland annat 8x25m max med start på 45, 4x50m + 6x50m + 4x50m med start på 1:30 hårt. Vi startade två och två bredvid varandra och det skapar alltid lite tävling. Problemet när jag simmar är att det gärna blir mer muskler än hjärna men skillnaden i tid är NOLL! Ibland går det till och med fortare när man simmar lugnt och avslappnat. Tekniken är så otroligt viktig men jag blir lätt stressad i tävlingsmomentet och lägger gärna på mer styrka och mindre andning . Det resulterar att jag är helt slut efter 35 meter.

En gång per månad ska jag lägga in ett distanslöpningspass på minst 150 minuter. Snittar jag 5-fart så resulterar det i 30 km. Jag testade i början av november att springa 25 km och det gjorde mycket ont i benen och framförallt i knäna. Nu har jag gjort många pass runt 20 km. Därför kommer det bli roligt att få känna på lite längre distans och se hur det känns nu.

Jag ska också lägga in fria brickpass med uppdelningen 2/3-delar cykel och 1/3-del löpning. Detta utifrån tiden så om jag cyklar två timmar ska jag springa en timme. Det ser jag fram emot, speciellt nu när det börjar bli varmt ute under dagarna.

Slit hårt men slit inte ihjäl er!

/ CJ





Bild från Instagram @carljorneklint

Inga kommentarer

Bild från Instagram @carljorneklint

#CJE #CJEntertainment #triathlon #triumftåget #trilife #ironmantri #iromantraining #ironmankalmar #training #swimbikerun #iromantraining #ironmankalmar #oskarshamn #visitoskarshamn #blogg #man.se