• Tipsa oss
  • Nyheter
  • Träning/Hälsa
    • Gym
    • Löpning
    • Simning
    • Street Workout
    • Träningskläder
    • Träningsprylar
    • Träningsskor
  • Mode
  • Profiler
    • Chand Smith
    • Martin Palm
    • Carl Jörneklint
    • Johan Lindqvist
  • Tipsa oss
Sweden Bike Expo
3 december, 2014

Vad: Sweden Bike Expo
Var: Kistmässan strax utanför Stockholm
När: 14-16 november 2014

CUSTOMHOJAR
Inne i mässans spatiösa och välupplysta showlokal fanns några av cykelvärldens största och mest globala spelare såväl som några av de minsta: Cannondale, Shimano och Trek hade luxuösa montrar med både cyklar, kläder, hjälmar och skor att känna och klämma på. På andra sidan av skalan hade vi de svenska custom-rambyggarna Tegnér och Vivace som hade ett enkelt bås i ena kortänden av mässhallen. Det behövdes liksom inte så mycket mer då cyklarna och ramarna de hade uppställda sade allt om på vilken nivå de här killarna arbetar. Att lilla Sverige har folk med den här sortens hantverksmässiga know-how är en trevlig känsla. Och också en fingervisning om att det finns ett intresse ute i stugorna runtom i landet för customhojar och måttbeställda cyklar. Tegnérs orangeglittrande touringcykel som stod i montern – byggd med enbart själsligt och funktionellt vackra komponenter – gick loss på ungefär 40 000 kronor. En liten slant för en cykel med en livslängd längre än din egen.

Tegnér touringcykel

Svenska custombyggaren Tegnér hade den här vackra touringcykeln i sin och kollegans Vivaces monter. Vill du ha en likadan så bör du vara beredd på att slanta upp drygt 40000 kronor. Ett litet pris för ett objekt byggt med så mycket själ och hjärta. Foto: Erol Orhun

ELCYKLAR
Om någon fått för sig att elcyklar kommer att sluta sälja i Sverige, så kan vi punktera den myten direkt. I stort sett halva mässan bestod av utställare som helt eller delvis hade elmotoriserade cyklar på programmet. Och detta pekar på en uppmuntrande utveckling i samhället. Att fler människor väljer att cykla till och från skola och arbete i vardagen istället för att åka bil kan bara vara en god sak för Sverige i det långa loppet. Både för miljö och folkhälsa.

Svenska standardcykeltillverkaren Skeppshult med den säregna klassikern från 1998 i programmet, Z-bike, lanserar nu sin första elcykel. CykEL (ja, faktiskt) heter modellen och består av en standard Skeppshult med sedvanligt övertygande detaljarbete, som har försetts med Shimanos elmotorkoncept – batteri, styrelektronik, vevpartimonterad elmotor – STEPS. Skeppshult-chefen:
– Vi kanske är ett par år efter de andra, men när vi väl ger oss in på det här området så ville vi göra det ordentligt.

Skeppshult CykEL
Skeppshult lanserar äntligen en elcykel, lite humoristiskt kallad CykEL. Byggd kring Shimanos elmotors-system STEPS.
Skeppshult CykEL
Batteriet är placerat under pakethållaren.
Skeppshult CykEL
Shimanos eldrift med en motor monterad kring vevpartiet.

KOMFORTRACERS
En annan trend som har tagit rejäl höjd var kategorin endurance/gravelbikes eller som de kallas här hemma i Sverige, komfortracers. Cannondale, Scott, GT och Rose hade trevliga racercyklar med mer förlåtande geometri och bekväm(are) sittställning jämfört med den traditionella landsvägscykeln med mer aggressiv sittställning (framåtlutad position). Generellt kan man säga att toppröret är en smula kortare och styrröret en aning längre som sammantaget ger en bekvämare sittställning på cykeln för dig. Du behöver inte böja fullt lika mycket på rygg och nacke jämfört med dessa företags ”vanliga” landsvägscyklar.

Tyska internetfirman Rose hade flugit in en av utvecklingscheferna till mässan och vi samtalade en stund om de här komfortabla racercyklarna:
– Egentligen så är det en sådan här cykel som de allra flesta som hobbyhojar ska ha. Till och med våra sponsrade proffscyklister som är vana vid race-geometri och styva och effektiva ramar, gillar Xeon CDX (kolfiberram) och DX (aluminiumram).

Rose Zeon CDX komfortracer

Komfortracern Xeon CDX från tyska Rose. Generös geometri, bred utväxling, hydrauliska skivbromsar och elektroniska växlar från Shimano. Är detta framtiden? En stor, kraftig och trevlig trend är det i alla fall i cykelvärlden.

SKIVBROMSAR
Gemensamt för de här bekväma landsvägscyklarna är att de allra flesta är utrustade med skivbromsar, några med Shimanos hydrauliska variant. Debatten för och emot den har sortens bromsar har rasat på internetforum, fikarum och på torg världen över. Behövs skivbromsar på en landsvägscykel? Är det inte för mycket bromskraft för ett par smala-smala landsvägsdäck att hantera? Ett av de främsta argumenten för är att en hydraulisk broms i stort sett alltid kommer leverera samma bromskraft oavsett väderförhållanden.

Vid torrt väglag och i solsken så fungerar de flesta välinställda fälgbromsar tillfredställande. Men släng in regn, snö och smuts i ekvationen så går bromsprestandan ned häpnadsväckande och illavarslande fort. Dessutom kan och kommer bromsvajern att börja kärva och måste smörjas och dra till sig mer smuts. En hydraulisk (det finns enklare skivbromsar för landsvägscyklar som är vajerdragna) kommer alltid att ha samma silkeslena känsla i bromshandtaget oavsett väder- och vägförhållanden.

I dagsläget väger de lite mer än vanliga fälgbromsar, men det är fortfarande tidigt och vi kommer att få se en hastig utveckling på det här området. Vi gillar hur som vad vi ser och hur de fungerar på cykeln. Vi provade en prototyp hos Shimano i Danmark förra året och såg redan då stor potential. Med 140 millimeters skivor så är de rent estestiskt också relativt osynliga för ögat. Det man främst ser är själva bromsoken som är monterade längst ned på framgaffeln och i baktriangeln. Som kommer att bli nättare, mindre och lättare allt eftersom de kommer att vidareutvecklas.

Bikester Petter

Bikester och artisten Petter har samarbetat och tagit fram den här stilrena stadscykeln. Och vad hänger under toppröret i två läderremmar…? Jo, en flaska av rapparens egna vita vin, P.LEX. Don`t drink and bike gott folk.

PETTERS FIXIE
Artisten Petter samarbetar med AddNature och Bikester och har tagit fram en egen fräsch fixie (en cykel med fast baknav – cyklar du så trampar du tills du kommer till stopp) i vitt och med fina läderdetaljer. En flaska av rapparens vita vin hänger under toppröret med hjälp av två läderstroppar.

NUKEPROOF
Amerikanska freeride-gnarl och burly-märket Nukeproof kör på med feta downhill- och enduro-riggar. Nukeproof hade också en mer trampvänlig trail-hoj i sin monter som inbjöd till längre lekfulla äventyr i skogen. Man.se ger Nukeproof två tummar upp för en cool monter där firmans klassiska logga tog huvudrollen.

BONNE MECANIQUE
Bonne Mecanique är ett mysigt namn på en mysig plats för både kaffe- och cykelmys. Mycket mys helt enkelt. Reparera din hoj och ta en kaffe samtidigt som du hänger med personal och polare.
– Det är en unik kombination, säger en av firmans grundare. BonMeqs lokal ligger på Södermalm i gamla Skatteskrapan. Ett ställe som helt klart är värt ett besök för varje och envar med ett cykelintresse. Snygga vattenflaskor har de också.

A2B

A2B – premiumtillverkare av elcyklar.

ELCYKLAR, ELCYKLAR OCH ÄNNU FLER ELCYKLAR
Man.se:s utsände provade en A2B-cykel, den vita som ser ut som en EU-moped och blir tagen på sängen över hur skarpt och aggressivt elmotorn går in och stöttar så fort jag bara ger en antydan av att trampa ned på ena pedalen. Är detta framtiden? För praktiska transporter till och från arbetsplatsen eller kortare färder så fyller definitivt elcykeln en mycket praktisk funktion. Men vi har också lagt märke vid att några tillverkare har elektrifierat mer prestandainriktade hojar. Både mountainbikes och racercyklar. Där blir vi nyfikna över hur de har tänkt, för när vi ger oss ut för att cykla så är det själva cyklingen som företeelse och upplevelse som vi vill åt, odelad och outspädd av en elmotor och en osynlig hand som skjuter på.

En teori är att dessa motionscyklar med elmotor ger en mindre vältränad partner eller kompis en chans att hänga med dig på landsvägsrundan eller ute i skogen på mountainbike. Och då mjuknar vi lite i vår inställning. Men för de som investerar i en prestanda-mountainbike med elmotor så kostar den därefter, väger därefter och uppträder som man förväntar sig av ett fordon utrustat med två hjul som väger styvt kring 20 kilo. Kommer dessa tingestar att hitta sin naturliga plats i cykelvärlden? Tiden får utvisa.

MAN.SE BLICKAR FRAMÅT
Sammantaget gillar vi Sweden Bike Expo och ser framemot att besöka den nästa år. Man.se tittar i sin kristallkula och förutspår att vi kommer att få se mer och fler elektroniska delar och komponenter på cyklarna. Och en större integration mellan stötdämpare, cykeldator, GPS och växelsystem. Och naturligtvis ännu fler elcyklar!

Carbontrikes HPV
Svenska Carbontrikes tillverkar HPV:s (human powered vehicles) av absolut världsklass. Chassiet är utsökt tillverkat av kolfiber vars lay-up är millimeter-kontrollerad för att ge rätt karakteristik och väguppförande. Eder utsände blir lite lockad ändå.
Carbontrikes
En styrlänk till en Formel 1-bil? Nej. En styrlänk till den svenska trehjulingen Carbontrikes. Sa vi att detaljarbetet är utsökt? Detaljarbetet är utsökt.
Stylish
Danska märket Stylish hade några av mässans mest tidlösa och eleganta velocipeder. Den här stadscykeln fick nästan alla rätt både estetiskt och funktionellt.

Rose bike
Tyska Rose hade också en liten tjockdäckad cykel i sin monter. Visst vill man bara ta ned den och ge järnet genom meterdjup snö?
kardanstång
Den månghundraåriga kedjedriften är inte allenarådande på cykelmarknaden. Den här elcykeln levererar driv till bakhjulet via en kardanstång som ligger skyddad innanför höljet.
Trek Emondá SLR 10
Treks Emondá SLR 10 väger ynka 4.65 kilogram. Varenda person som fick lyfta cykeln kunde inte låta bli att skratta, svära och slås av hur oerhört mycket lite cykel som tyngde ner handen. Man såg en hel cykel men lyfte en liten hög med fjädrar. Hjärnan var tvungen att kalibrera om.

Sweden Bike Expo
Dela

Cykel  / Nyheter

Redaktionen Man

  • Populära inlägg

    • Kortisol - Vän eller fiende?
      15 oktober, 2014
    • 5 tips för bättre sömn
      23 oktober, 2014
    • Hemmagym 101
      14 januari, 2015


  • logo-white
  • Populära inlägg

    • Kortisol - Vän eller fiende?
      15 oktober, 2014
    • 5 tips för bättre sömn
      23 oktober, 2014
    • Hemmagym 101
      14 januari, 2015
  • Senaste inläggen

    • Det finns ingen diet som passar alla. Hur gör man då?
      24 september, 2019
    • Mersmak för längdskidåkning – 6 destinationer som förlänger säsongen
      20 mars, 2019
    • Pumas nya kollektion med Bianca Ingrosso och Erik Forsgren
      12 mars, 2019

Genom att fortsätta surfa på denna webbplats, och genom fortsatt användning av denna webbplats accepterar du att vara bunden av och följa användaravtalet. Copyright © 2001-2015 man.se - Alla rättigheter reserverade. man.se ägs och drivs av LM Networks AB (Lejon Media)