I fredags öppnade MQ sin första online flagship stor på Norrlandsgatan 10 i Stockholm. Det är den första butiken är kedjan har vävt samman en modern butik med den digitala världen. Konceptet bygger på att det ges de bästa förutsättningarna till ett digitalt och personligt bemötande där kunden ska erbjudas kedjans externa och interna varumärken.
– Vi klär MQ för en ny tid där våra kunder handlar lika självklart i butik som via e-handel. Med MQ Shop Online i butikerna får kunderna upp till 60 nya modevarumärken att välja på. Det blir ett starkt koncept med ett av marknadens bredaste varumärkeserbjudanden. Avstampet i vårt nya butikskoncept är en betydelsefull del av en strategi där vi vill underlätta för kundens vardag genom att koppla ihop fysiska butiker och online- shopping, säger Christina Ståhl, VD för MQ-koncernen.
Butiken på Norrlandsgatan blir MQs första affär där man utvecklat ett koncept för online-shopping i butik. I vår kommer även e-handeln att introduceras i samtliga MQ-butiker.
– Vårt nya onlinekoncept tillåter besökaren att handla direkt via storskärm eller tablets i butik. I vår integrerade omnihörna får kunden även möjlighet att se exempel och kan klämma och känna på några av våra webbexklusiva modeplagg, som kommer att uppdateras i samband med varje ny kampanj. Vår fysiska butik på Norrlandsgatan är bara 342 kvm men genom vårt nya onlinekoncept kan vi nu – direkt i butik – erbjuda hela vårt sortiment med tusentals modeplagg som annars skulle uppta en yta av 8000 kvm, säger MQs Omnichannel- och Marknadschef Jens Axelsson.