I förra veckan släppte designern och artisten Lorentz sina egna doft i samarbete med APLACE och parfymhuset Collect & Bottle. Man har hämtat inspiration från parfymepoken som var på 90-talet. Då var det lyxiga märken och ogenerad reklam som hägrade och man har nu gjort om det till ett modernare koncept med mer hjärta.
Lorentz fans vet att man pratat om att släppa en parfym sedan låten Acqua di Losó släpptes på plattam Kärlekslåtar år 2014. Idén utformades på riktigt när Lorentz fick kontakt med modebutiken APLACE. Man kopplade sedan in det svenska parfymhuset Collect & Bottle som tog fram den unika doften.
– Jag ville göra något fresh men samtidigt romantiskt. Parfymhuset Ormonde Jayne var en inspiration. […] Förutom från en konstnärlig plats så är parfymen ännu ett steg i att bygga namnet Lorentz. Förhoppningen är att vi blir ett hus som går vidare i generationer, lite som Gucci. säger Lorentz.
Man har tagit fram och blandat doften för hand i Sverige. Basen utgörs av ett mjukt ackord av mandarin, ambra, cederträ och kardemumma. Som kontrast har man lagt på en doft av vetiver, svalkande lime, bergamot och svartpeppar.
– Det känns fett att fortsätta vårt samarbete med Lorentz efter det att han var med och lanserade vår egna klädlabel här förra året. Vi har alltid följt (och diggat) Lorentz och upplever att vi delar samma syn på form och skapande. Och nu har vi en doft, blandad för hand i Stockholm, tillsammans! berättar Kalle Tollmar, medgrundare till APLACE.