Vad många resenärer inte vet är att de har rätt till en kompensation om deras flyg blir inställda, försenade eller överbokade. Flygbolagen brukar neka ersättningskraven från resenären rutinmässigt.
Förra året blev omkring 200 000 svenska resenärer försenade, men det är väldigt få av dem som vet att man kan bli kompenserad. Där går Forsenad.se in och hjälper dig med att ställa krav på flygbolagen.
”Flygbolagen utnyttjar resenärernas okunskap gällande rättigheterna vid långa förseningar och nekar deras krav. i slutändan leder det till att de inte får den ersättning de är berättigad till, det handlar om hundratals miljoner kronor.” säger Erik Tengvall som grundat Forsenad.se.
Många flygbolag nekar passagerarnas krav och hänvisar till extraordinära omständigheter. Forsenad.se hjälper passagerarna att få den ersättning de har rätt till utan att ta ut någon kostnad för det. När man sedan säkrat kompensationen tar de ut en avgift på 25% av summan.
”Flygbolagen försöker att dölja det faktum att resenärerna har rätt till kompensation. Det är en lagstiftning av EU, men som få känner till. Vi lanserade tjänsten för att minska kunskapsglappet mellan resenärer och flygbolagen, samt att kunna ge tillbaka de pengar som våra klienter har rätt till.” berättar Erik Tengvall vidare.
EU-förordningen menar att varje resenär har rätt till ersättning till ett värde av 2300-5400kr om flygförseningen är längre än tre timmar. Den ersättningen är utöver den som du får från ditt reseföretag eller betalkort.
Vänder man sig till sitt försäkringsföretag får man oftast en väldigt liten ersättning. Det går att ansöka om ersättning för inställda, försenade eller överbokade flygresor upp till tio år tillbaka i tiden.